Update:

Op vrijdag 9 december hebben we een reactie ontvangen op onze open brief aan de burgemeester van Groningen. Lees hier wat we met deze actie gereikt hebben.

4 december 2020

Geachte heer Schuiling, beste burgemeester van Groningen,

Op 21 december 2017 heeft de stichting Straatwijs een open brief gestuurd naar uw voorganger, burgemeester den Oudsten. Naar aanleiding van deze brief zijn we in gesprek gegaan met de heer den Oudsten. Met de uitkomst van de gesprekken die volgden waren wij overigens zeer tevreden. Alle daklozen die in Groningen gebruik willen maken van de nachtopvang konden vanaf begin 2018 binnen slapen, zonder wachtlijsten.

Toch blijkt nu achteraf dat de nachtopvang er niet voor iedereen is. Er slapen nog steeds mensen in de bosjes bij de Martinikerk en in de winkelportieken in het centrum van de stad. Het gaat om mensen met een niet-Nederlandse identiteit, maar wel van Europese afkomst. Bij de nachtopvang worden ze ook wel toeristen of niet-rechthebbenden genoemd.

In dit specifieke geval gaat het om Aleksander, Dawid en Mateusz, 3 mannen afkomstig uit Polen en Litouwen, waarvan de oudste ongeveer uw leeftijd heeft en al 6 jaar in onze stad verblijft. Mannen die nachtrust en hulp nodig hebben.

Daarom ons verzoek aan u, om ook deze mensen toe te laten in de nachtopvang. Mensenrechten gelden immers voor iedereen, waar je ook bent. Laat deze mensen hier aansterken en eten, zodat er hulp geboden kan worden en er weer perspectief komt.

Wij vragen u om in gesprek met ons aan te gaan en te luisteren naar deze problematiek en in goed overleg en samenwerking te kijken naar een structurele oplossing.

Stichting Straatwijs

Stichting Martinikerk Groningen

Protestante Diaconie Gemeente Groningen

Foto: Joram Krol

Geplaatst in Hulpverlening, Verhalen, Wensen op 03-12-2020

Tussen Wal en Schip

Het is maandagmiddag 15.44 uur wanneer we een e-mail ontvangen van een bezorgde inwoner van onze mooie stad. Het is meer een noodkreet dan een hulpvraag, zoals we die vaker krijgen. Het gaat om Jan! Jan ligt met de boot in Groningen! Door één of andere reden is hij zijn uitkering kwijtgeraakt toen hij ziek was en zijn post niet kon ophalen. Jan heeft niks meer, behalve zijn boot. Lees het hele artikel.

Van dakloos naar een (T)huis

Ellen leefde op straat. Nu, twee jaar later, heeft zij een huis en is het haar gelukt om er een 'thuis' van te maken. Lees hier haar inspirerende verhaal, verteld door Jeanet Regnerus, medewerker bij LIMOR en betrokken bij de begeleiding van Ellen. Lees het hele artikel.

Hoe een modern kerstverhaal de harten van de Groningers stal

Het klinkt als een kerstverhaal dat het ook nog eens een vervolg krijgt tot en met Nieuwjaarsdag. De assistent-manager van een Gronings hotel trok zich het lot aan van een 20-jarige man die al bijna een half jaar in de straten van de noordelijke stad slaapt.  Lees het hele artikel.

De Goede Doelen week van G.V. Groen Geel

Van zondag 25 november tot en met zaterdag 1 december 2018 heeft voetbalvereniging Groen Geel in het teken gestaan van de Goede Doelen Week. Dit jaar hebben ze onze stichting Straatwijs als goede doel uitgekozen en hier zijn wij erg trots op en blij mee! Lees het hele artikel.

Van het vluchtige leven op straat naar eigen huisraad

"Ik ben op de koffie bij een cliënt thuis. Hij heeft een flink portie teleurstellingen en trauma’s in zijn rugzak. In het verleden is hij misbruikt. Een stabiele gezinssituatie was voor hem ver te zoeken. Na een turbulent leven waarin wonen in een opvanginstelling en bivakkeren op straat elkaar afwisselden, heeft hij nu een eigen huis." Straatwijs Blog van Joris Stavenga, werkzaam bij LIMOR. Lees het hele artikel.

Daklozen eerst naar de kapper en dan lekker eten!

Het is zondag 29 juli 2018, Groningen. Samen met Thomas Sykes Hairstudio en restaurant Block & Barrels organiseren we een speciale event voor daklozen. Een middag en avond waarbij daklozen helemaal centraal staan. Eerst lekker naar de kapper en daarna samen eten bij een heerlijk restaurant in de binnenstad van Groningen. Lees het hele artikel.

Afval

Het straatleven in Groningen wordt in beeld gebracht door Joram Krol. Lees hier zijn blogs en bekijk zijn foto's. Lees het hele artikel. Lees het hele artikel.

Spiritus

Aandacht maakt alles mooier!

Op 29 mei gaf IKEA Groningen in samenwerking met Stichting Straatwijs een gratis maaltijd aan bezoekers van de maatschappelijke opvang (Leger des Heils en de Open Hof). Lees het hele artikel.

Ons eerste event: de ontmoetingsdag!

Op 24 mei 2018 tussen 11.00 en 14.00 vond de ontmoetingsdag plaats in de Oude Gasfabriek te Groningen. Het doel van deze dag was dat dak- en thuislozen en hulpverleners met elkaar in contact konden komen op een laagdrempelige manier. Lees het hele artikel.

Dagelijks leven (17)   Hulpverlening (16)   Tips (3)   Verhalen (17)   Wensen (11)