Via deze open brief willen wij een grote zorg van ons, delen met u. Wij zijn stichting Straatwijs. Een stichting die opkomt voor Groningers die geen (t)huis hebben. Ook wel daklozen genoemd. Onze zorg wordt door vele onbekende én bekende Groningers, zoals Joram Krol (fotograaf), Jacob Kobes (Wijkagent Zernike en Paddepoel) en Oelinda de Vries (Nachtburgemeester van Groningen) ondersteund.

Aangepaste openingstijden daklozenopvang Groningen

In december 2020 en januari 2021 zijn er vanwege de aangescherpte corona maatregelen, aangepast openingstijden van de dag- en nachtopvang voor daklozen in Groningen. Lees het hele artikel.

Preventie Alliantie helpt dakloosheid te voorkómen

Gemeenten krijgen een extra steuntje in de rug om dak- en thuisloosheid te voorkómen. Vanaf vandaag kunnen zij een beroep doen op de zogeheten Preventie Alliantie, die ondersteuning biedt bij het ontwikkelen en uitvoeren van het gemeentelijk preventiebeleid rondom dak- en thuisloosheid. Lees het hele artikel.

Gemeente Groningen past regels winterregeling voor daklozen aan

Vandaag een week geleden heeft de stichting Straatwijs, samen met Stichting Martinikerk Groningen en de Protestantse Diaconie Groningen een open brief gestuurd naar de burgemeester van de gemeente Groningen. In deze brief spreken wij onze gezamenlijke zorg uit over de toegankelijkheid van de nachtopvang voor daklozen. Vandaag ontvingen we de reactie van Wethouder Inge Jongman, mede namens burgemeester Schuiling. Lees het hele artikel.

De stichting Straatwijs wil dat alle daklozen in de nachtopvang mogen slapen, ongeacht hun nationaliteit. Mensenrechten gelden immers voor iedereen, waar je ook bent. Laat deze mensen hier aansterken en eten, zodat er hulp geboden kan worden en er weer perspectief komt. Lees het hele artikel.

Is de verkoop van de straatkrant nog wel van deze tijd?

Wekelijks krijgen wij veel e-mailtjes van mensen die vragen hebben over dak- of thuislozen in onze stad. Vaak met suggesties over een individu die je ergens in de stad ontmoet hebben of om producten te verspreiden onder de doelgroep die het vaak niet breed heeft. Lees het hele artikel.

Welke rechten hebben daklozen?

Hoe worden grondrechten met betrekking tot recht op bijstand, de zorg voor bestaanszekerheid en het recht op behoorlijke gezondheidszorg voor de daklozen groep in Groningen vormgegeven in het internationale recht, het Nederlandse recht en het gemeentebeleid van Groningen en wat voor invulling geeft de gemeente Groningen daar aan in de praktijk? Lees het hele artikel.

Straatwijs is per 1 mei dakloos

Vanaf 1 mei aanstaande is stichting Straatwijs op zoek naar een nieuw postadres in Groningen. Onze voorkeur gaat uit naar een (zakelijk)adres in de binnenstad. Wij zullen eens per 2 weken eventuele post komen ophalen. Op ons huidige postadres zijn wij vanaf 1 mei niet meer welkom en we hebben als stichting (net als onze doelgroep overigens) een fysiek adres nodig voor o.a. de KvK en de bank. Kun jij ons hiermee helpen of ken je misschien iemand die ons kan helpen, stuur dan e-mail naar contact@straatwijs.com. Alvast hartelijk bedankt! Lees het hele artikel.

NS verlaagt temperatuur stationshal en sluit stopcontacten af

Van een aantal daklozen in Groningen kregen wij het signaal dat de NS de temperatuur in de grote stationshal omlaag heeft gedaan, ook zijn de stopcontacten afgesloten. Lees het hele artikel.

Lang niet alle daklozen maken gebruik van de nachtopvang

De afgelopen tijd hoorden we veel geluiden over mensen die niet de nachtopvang van het Kopland in willen. Voor ons aanleiding om dit eens te onderzoeken. Daarom hebben we onze wekelijkse ronde door de stad wat later op de avond gepland. Lees het hele artikel.

Overleven in Sappemeer Oost

Het is 4 februari 2018, 17 uur smiddags als we een berichtje ontvangen over een artikel op RTVNoord. "Goed verzorgde man slaapt al weken op station" luidt de titel van het stuk. Voor 18.30 uur diezelfde avond zitten we in de auto op weg naar Sappemeer Oost. Daar aangekomen hebben we hem daar inderdaad aangetroffen en zijn we aan de praat gekomen. We komen erachter dat hij hier al sinds 1 januari verblijft. Lees het hele artikel.

Dagelijks leven (17)   Hulpverlening (16)   Tips (3)   Verhalen (17)   Wensen (11)